Branding: Henri Lejeune

 
 
Alle beelden door  Ellen Claes

Alle beelden door Ellen Claes

 
 
 

In 2017 leerde ik Isabelle en Karlijne kennen, een journalist en fotograaf. We werkten samen aan een boek. Dat ging goed en in 2018 besloten we dan vaker te gaan samenwerken. We vormden een collectief en doopten het Henri Lejeune. Ik ging aan de slag voor het logo en de huisstijl.

 
 

Logo design

Het logo van Henri Lejeune baseerde ik op mijn eigen logo. Het leek een goed idee dat mensen konden zien dat er een relatie was tussen Henri Lejeune en mezelf. Henri Lejeune is mijn “extended version”, ofwel “Chloë full option”, zoals het ook “Isabelle full option” en “Karlijne full option” is.

Ik vond het belangrijk dat Henri Lejeune als een blokje stond, dus dat het links en rechts uitgelijnd zou staan. Zo past het mooi in een vierkant, en is het mooi compact.

 
Henri Lejeune Branding Research
Henri Lejeuen kleuren.jpg
 
 

Huisstijl

De combinatie van copy, beeld en grafisch ontwerp wordt meestal gedaan door communicatie- of reclamebureaus. Als collectief wilden we bewust een andere weg inslaan. We focussen ons op verhalen met een meerwaarde, sociale verhalen of thema’s uit de circulaire economie. We hechten veel belang aan duurzaamheid tijdens het proces. Dat wilden we natuurlijk ook uitstralen.

 
 
Henri Lejeune Branding Chloe
 
 

Een eerste vraag was welk papier we zouden gebruiken voor ons drukwerk. Ik wilde sowieso enkel 100% gerecycleerd papier gebruiken. Elk papier heeft zijn eigen witwaarde. Bij gerecycleerd papier is het dat sowieso al wat meer grijs. Het was belangrijk dat het papier aanwezig zou zijn bij onze vaste drukker De Wrikker, maar dat je het bv. ook op een digitale printer zou kunnen gebruiken.

Ik koos uiteindelijk voor de Cyclus, verkrijgbaar voor offset en digitale print. De cyclus heeft een hele lichte grijsgroene schijn. Van die basis bouwde ik de rest van het kleurenpallet op. Ik vulde het aan met een donkergroen, dat gebruikt kan worden als tekstkleur. Daarnaast koos ik voor een licht- en een feloranje, wat samen voor een rustig, harmonieus en stijlvol geheel zorgt.

 
 
 
EllenClaes.com_ChloëJanssensHLJ_17.jpg
 
 
 

Letter

Qua uitstraling ging ik voor professioneel, zonder onze jonge speelsheid te verliezen. De professionaliteit legde ik in de letter Optima, getekend door Hermann Zapf. De letter is een schreefloze letter, die toch erg contrastrijk is. Ze heeft verdikkingen aan de uiteinden die lijken op schreven, maar technisch gezien zijn ze het niet.  De speelsheid legde ik in het patroon. Het patroon haalt de bouwblokken van de letters uit ons logo uit elkaar en maakt hier variaties mee.

 
 
 
 

Als laatste ging ik aan de slag met de website. Daarvoor maakte ik een filmpje voor op de homepage. De rest van de pagina's maakte ik op volgens de nieuwe huisstijl, met aandacht voor leesbaarheid. 

Benieuwd naar onze projecten? Met Henri Lejeune doen we opdrachten voor grote en kleine organisaties, profit en non-profit, altijd met een mooie missie. Neem een kijkje op de website: www.henrilejeune.com

 
 
Branding Website Henri Lejeune Chloe
 
 
 
 
 
 

Vorig Project

Volgend Project