Branding: Sugarloaf

 
 
Alle beelden door  Ellen Claes

Alle beelden door Ellen Claes

 
 
 

Lieve, een krachtige vrouw, ging een coachingspraktijk (voor change management) starten, Sugarloaf. Ze benaderde me om die opstart mee te ondersteunen. Ik maakte de nieuwe huisstijl, het logo en enkele uitwerkingen. In dit artikel vertel ik over dat designproces.

 
 
 

“Chloë heeft voor mij prachtig werk afgeleverd. Ik vond de samenwerking niet enkel professioneel maar ook authentiek. Ik ging na een ontmoeting vol energie naar huis. Chloë werkte voor mijn project samen met Matthijs en dit verliep bijzonder vlot. Alle lof voor hun creativiteit en aanstekelijk enthousiasme!”

Lieve - founder Sugarloaf

 
 
 

Het verhaal

Lieve kwam langs op kantoor en vertelde over haar nieuwe business: een coachingpraktijk gericht op change management. De naam ‘Sugarloaf’ komt van een gelijknamige rots in Australië die voor Lieve een grote, persoonlijke waarde heeft. De beklimming van de rots ziet zij als een metafoor voor het coachingstraject. De top van de rots is de eindbestemming en geeft je, eens aangekomen, een overzicht over de situatie binnen een organisatie. Het water dat de rots omringt staat symbool voor energie en verandering.

 
Sugarloaf Branding Research
Sugarloaf beklimming.jpg
 
 

Kleuren

Na Lieve haar verhaal gehoord te hebben, begon ik mijn research naar de vormgeving van andere coachingspraktijken. Na de research ging ik aan de slag met het moodboard. Ik dacht meteen aan zachte tinten, die toch de nodige professionaliteit uitstralen. Ik koos daarbij een aardse kleur als link naar ‘stability’. Het kleurenpallet is natuurlijk, en toch niet voor de hand liggend. Het ‘Sugarloaf’ Wit is de gewenste kleur voor het papier van het drukwerk. 

 
 
Sugarloaf Branding Chloe
 
 

Voor het papier van flyers en het visitekaartje koos ik de Oyster van de Pop Set reeks van Arjowiggins. Deze zachte crème kleur vult het natuurlijke kleurenpalet perfect aan. Het zorgt voor een zachte ondertoon voor de rest van het ontwerp. Het zet letterlijk de toon.

 
 
 
Sugarloaf Branding Flyer.jpg
 
 
 

Logo

Een veranderingsproces is moeilijk, weet Lieve uit haar ervaring als coach. Maar het beklimmen van de rots is nodig om een overzicht te verkrijgen. Het logo symboliseert die beklimming. De onderkant symboliseert de stabiliteit die nodig is om, traag maar zeker, door te gaan. De bovenkant staat voor de verandering, de onzekerheid, het water in beweging. Deze twee aspecten zijn allebei even belangrijk. Sugarloaf brengt je via een beklimming naar een uitkijkpost over de situatie in je organisatie. 

De vorm van het logo refereert naar de rots enerzijds, en het water anderzijds. Twee tegenpolen die niet met of zonder elkaar kunnen. Uiteraard refereert het ook nog naar een ander symbool uit ons collectief geheugen. Je kan er bv. ook Yin en Yang in herkennen. Het idee van balans zit dan ook onlosmakelijk in dit logo vervat.

 
Ontwerpproces Sugarloaf.jpg
 
 
 

Letter

Contrast staat in deze branding centraal. Het contrast tussen de lichte kleuren van het water, en het donkergroen van de rots. Het contrast tussen de ronde vormen van het logo, en de hoekigheid van de rots. Ook in de typografie wilde ik spelen met contrast. Ik koos voor een klassieke letter voor de titels: de Filosofia. Deze letter is ontzettend elegant en straalt wijsheid uit. Voor de broodtekst koos ik voor Open Sans met haar organische vormen die makkelijk is in gebruik. Zo kon Lieve er achteraf zelf mee aan de slag voor haar presentaties.

Patroon

Ik vond het een goed idee een patroon te maken dat later geïmplementeerd kon worden op verschillende dragers. Het patroon bestaat uit allemaal kleine stukjes uit de Sugarloaf rots. De hoekige vormen staan in contrast met de zachte kleuren en geven het geheel wat meer kracht. We gebruikten het patroon uiteindelijk op de titelpagina’s van de PowerPoint template, en op het doosje voor de visitekaartjes.

 
 
 
 

Als laatste ging ik aan de slag met de website. Ik maakte zelf het design. De uitwerking gebeurde door Matthijs van SuperSerieus.  

Implementatie

Ter afronding maakte ik Lieve wegwijs in haar nieuwe huisstijl. Lieve bracht haar laptop mee naar kantoor en we installeerden de Powerpoint templates, de e-mailhandtekening en LinkedIn banner. Matthijs gaf uitleg over de verschillende functies van de website. 


Benieuwd naar de services die Lieve verleent? Die vind je hier: www.sugarloaf.be

 
Sugarloaf.jpg
 

Diensten:

Branding: huisstijl (lettertype, kleurenpalet, beeldgebruik, huisstijlgids) en logo (verschillende logo’s: staand, liggend, voor web en print, enkel beeldmerk)

Extra’s: Powerpoint template, flyer, visitekaartjes, website, LinkedIn banner

 
 
Branding Website Sugarloaf Chloe
 
 
 
 
 
 

Vorig Project

About